Brev fra København til Estland 1835

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    M. Siegumfeldt
    Gæst

Er der nogen der kan hjælpe med portoen på dette brev samt sjældebheden af stemplet

Det kommer til at side i min samling Estland

Hilsen

Michael

Finn Jørgensen
    Gæst

Hej Michael
    Jeg mener, at stemplet er med i DAKA håndbogen, men kan desværre ikke huske værdiansættelsen, men mener det er et af de bedre stempler 🙂
    Du kan se lidt om stemplerne her på siden. Vælg Bibliotek i menulinjen øverst, Artikler og bøger, A History of Scandinavian Pre Postage Stamp Foreign Mail og se kapitel 8.
    🙂 Finn

Webmaster
    Gæst

Hej Michael.
    Finn har ret – stemplet er nævnt i DATA 1999 (side 169) som stp. nr. 13 fra København. Anvendt i 1835-36 og prissat til 12.000 (i 1999).

Du skal nok ikke lægge ALT for meget i den pris, da det er gået noget ned ad bakke siden, men der er ikke tvivl om, at det er et meget sjældent stempel. Da du skal bruge brevet i din samling, så er et salg vel næppe umiddelbart forestående, men brevet burde nok kunne sælges for 3-5.000 kr. afhængig af, hvor mange liebhavere der er til brevet.

M.v.h.
    Morten Pieper

M. Siegumfeldt
    Gæst

Mange tak for svar, jeg har set på Scandinavian Pre Postage Stamp Foreign Mail og fundet ud af at der i 1999 kendse 2 eks. værdien idag er $59 på ebay Hvor mange der kendes idag er ukendt ( men mindst 3 )
    Men Hvad er portoen for et brev til Estland ( Rusland ) i 1835 ?
    Hilsen og tak for svar
    Michael

Erling Berger
    Gæst

Angånde portoen: Jeg forstår ikke de 89½, men lad os sige at 89½ er rigtigt.
    Porto til den russiske grænse ved Polangen: ,,89½” Sølvkopek, altid skrevet med rødt.
    Der ganges med 6 for at få 537 Papirkopek
    For Polangen-Riga betales erfaringsmæssigt (10 breve er undersøgt) 135-145 Papirkopek
    I dette tilfælde er betalt 143
    Så porto op til Riga er 537 + 143 = ,,680” Papirkopek.
    Riga – Reval betales med ,,45″, ialt ,,725″ Papirkopek

Her er de mulige elementer til at forklare de 89½ Sølvkopek
    Polangen – København 65½ Sølvkopek
    Polangen Hamburg 41½ Sølvkopek
    Polangen Stettin 27½ Sølvkopek

Erling Berger
    Gæst

Nu tror jeg, at jeg kan forklare de 89½ sølvkopek. Michaels brev er dobbeltvægtigt i Danmark. Se hans 15 på forsiden og se mit 7½. Oprindeligt var den danske andel udtrykt i gute Groschen, enkelt brev 6 dobbelt brev 12. Senere kom sølvgroschen med tallene 7½ og 15. Der plejer også at stå AL for auslage. Denne erfaring stammer fra breve via Hamborg, men nu er grænsekontoret i Stettin, med andre vaner til følge. I Danmark var et brev dobbeltvægtigt ved 3/4 – 1/1 Lod, hvis der samtidigt var et uforseglet ekstra ark. I Preussen skulle der været et forseglet indlæg for at udløse ekstra porto. Michaels brev var altså dobbeltvægtigt i DK, men ikke i Preussen og Balticum (under Rusland). På Michaels brev ser vi på bagsiden 18 , altså 2 x 9 Lybske skilling. På mit brev ses 9 Lybske skilling. Michaels brev koster altså 6 gute Groschen ekstra, hvilket er 6 x 4 sølvkopek = 24 Sølvkopek. 65½ plus 24 = 89½ sølvkopek

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.