Hei! jeg slenger meg på etteranmeldt i diskusjonen her siden jeg er ny i forumet, men siden jeg jobber med et prosjekt om korrepsondanse mellom Sverige og Nederland i denne perioden har jeg noen kommentarer som kanskje kan være av interesse:
Det var mye som skjedde i 1864, og det hersket nok til tider litt forvirring om hvilke portotakster som var gjeldende. Utgangspunktet er ihvertfall en ny postkonvensjon mellom Preussen og Nederland som fikk effekt fra 1.1.1864, som nedsatte den nederlandske innenriksporto fra 10 cent (2 sgr) til 5 cent (1 sgr). I tillegg ble tysk foreningstransittporto nedsatt fra 3 sgr (20 cent) til 2 sgr. Derimot ble det samtidig innført et nytt gebyr på 1 sgr for ufrankerte brev. Netto portoendring ble derfor en reduksjon på 1 sgr/5 cent. Nederlandsk porto til oppkreving ble alltid rundet av til nærmeste multippel av 5, dvs et oppkrevingsbeløp ville enten være 30, 35 eller 40 cents og aldri 39. Jeg tror derfor at portoantegningen er ment å vise 35 cents og ikke 39.
Hva angår postbefordringen mellom Warnemünde/Rostock og Nederland ble posten sendt med jernbane via tilknytning til strekningen Berlin-Hamburg, og det var vel da det Mecklenburgske postvesen som besørget den første delen av strekningen. Min teori er derfor at “4 3/4” i blått er en påtegning i Mecklenburgsk landesmünz, som tilsvarer 3 sgr. I Hamburg ble posten fra Rostock til Nederland overlevert Hamburger Stadtpost, som var ansvarlig for befordringen til nederlandsk grensepostkontor. I praksis var det Hannoverische post som utførte dette på vegne av Hamburger Stadtpost. Thurn und Taxis var med andre ord ikke involvert i dette tilfellet. Mvh Kent Ryen
-
Dette svar blev ændret 2 years, 4 months siden af
Niels E. Thunbo.