Svar til: nyt forsøg med ruter

Torben Norup
Gæst

Her er al tvivl, om der blev sendt post via Sibirien ryddet af vejen, det blev der.
Om posten blev censureret det ene eller andet sted i tysk land, er nok ikke noget der ligger helt fast, jeg har en del eksempler i min luftpost samling, hvor den tyske censur er foretaget et andet sted end det man kunne forvente.
Med hensyn til de manglende stempler fra Vladivostok og Japan, er min bedste forklaring, at breve blev registreret i Tyskland og lagt i lukket postsæk til USA, der var helt sikkert så meget post fra Europa til Nordamerika, at det berettige til en postsæk. San Pedro er et havnekvarter i Los Angeles området, som var USA’s hoved havneby på vestkysten. Her i San Pedro bliver postsækken til USA åbent og indholdet sorteret på ny for fordeling i USA, og brevet er blevet stemplet i denne proces.
I New York skal det igen sorteres og igen får det et stempel før det går mod England, derfra var der forbindelse til Færøerne under WWII. Englænderne havde også en interesse i at se indholdet af brevet, det er sket i England eller et andet sted på deres censur kontorer.
De t var min bedste forklaring.