Svar til: Post til rederiers søfolk?

Torben Norup
Gæst

Fra min tid til søs vil jeg gerne give mit bidrag her.
Det fra 1974 og til 2009 jeg har været til søs hos A P Møller. Hvert Rederi har sikkert haft forskellige procedurer; men nok ikke meget.
Instruktionen var at der skulle sendes til Rederiet adresse frankeret til bestemmelse stedet. Jeg har aldrig hørt om nogen, der har fået en opkrævning på manglende porto, det gælder også egne breve. I begyndelsen var det sådan som det berettes i Ottos artikel, at posten blev sendt i en samle kuvert til agenten, nogle af dem var rigtigt nok noget lemfældig med posten og samle kuverten kom først om bord ved skibets næste anløb 10 uger senere, og da ”var posten lige kommet”.
En anden mulighed, der blev benyttet meget hos APM var at påmønstrende besætning tog samle kuverten med fra Danmark. Først var på Rederiet den skulle hentes, senere blev det på forskellige kontorer i Kastrup Lufthavn den lå til afhentning – Maersk Air – Estonia Air – DFDS travel – for til sidst at være i garderoben det blev ekspederet fra nogle gange var det lidt af en opgave at finde det rigtige, der kan godt være andre steder også. Når man kom, fik man posten udleveret i en fin stof pose – den pose blev budbringerens ejendom. Indeni lå der en kraftig kuvert med posten. Disse kuverter var nummereret 1-80, hvorfor ved jeg ikke. Så var der nogle søfolk, som syntes; at Rederiets postgang var langsom, så de prøvede at sende direkte til agenterne, det var ikke noget, der gav stor popularitet hos agenterne, og der var reelt ikke hurtigere.
Med venlig hilsen
Torben Norup