Svar til: Ilpakke med "Adressatens risiko" ??

Rene Jørgensen
Gæst

Min scanner gik ned for 2 uger siden, selvfølgelig lige på falderebet til forberedelserne til Odder 2009 udstillingen. Har nu anskaffet en ny lækker sag (Canon 8800F) der scanner som en drøm. Jeg har nu vedhæftet et noget pænere billede end det første der blev taget i dårlig belysning med håndholdt kamera.nnDen eneste mulige forklaring på de ekstra 30 øre på pakken, jeg kan snige mig til at gætte på, er et gebyr for omekspedering. Der var tilsyneladende allerede ved afsendelsen risiko for at den ikke kunne afleveres hos den anførte modtager og derfor skulle have en form for “ekstra ekspedering” i form af aflevering på en anden adresse som angivet over ilpakke label “afleveret hos …” (det slår mig at man måske vha. folkeregister eller lign kunne indkredse den angivne sekundære modtager.. noget a la et navn “Wahr”). Men i følge Beretning om virksomheden 1917-67 bd.1 side 193 og 196 var omekspeditionsgebyret for pakker i perioden 28.12.1926(anordning) til 30.6.1946 på 25 øre og først fra 1.7.1946 på 30 øre. Det virker dog usandsynligt at postfunktionæren skulle have kommet til at overfrankere med 5 øre så det er nok ikke forklaringen.