- This topic has 2 svar, 2 stemmer, and was last updated 2 months, 2 weeks siden by
Ib Krarup Rasmussen.
-
ForfatterIndlæg
-
18. oktober 2023 kl. 18:31 #85832
Klaus Wehlt
DeltagerHej alle,
Jeg har for nylig købt et dokument, der undrer mig.
Det er et brev fra Kjøbenhavn Indleveringskontor III til det kongelige postkontor i Grimstad (Norge, sydkysten mellem Kristiansand og Arendal). Det drejer sig om et adressebrev til en pakke, der ikke kun var opkrævet told, men tilsyneladende også var en postopkrævelsespakke til 13 kroner og 27 Øre. Det har modtageren tilsyneladende ikke været enig i, desværre er de to bilag inklusiv modtagers brev til posthuset ikke med.
Den danske postmedarbejder beder det norske posthus om at afklare sagen. Altså en slags efterspørgsel. Øverst til højre en 10 øre Vaabentype, 1884 udgave, perfekt stemplet. Var de 10 Øre portoen for et brev til Norge? Norden Brevporto var dengang 10 Øre. Eller er det et gebyr for at spørge? I postloven af 1888 fandt jeg kun en note om, at efterspørgsler inden for landet var gratis. I Norge var gebyr 10 Øre for udenlandske efterspørgsler (ifølge Aune-brødrene).
Med venlig hilsen
Klaus
19. oktober 2023 kl. 15:59 #85833Klaus Wehlt
DeltagerHej alle,
Jeg må undskylde, jeg glemte at vedhæfte en scanning til mit spørgsmål. Uden et billede er det hele relativt meningsløst.
mvh
Klaus
16. august 2025 kl. 21:31 #86820Ib Krarup Rasmussen
DeltagerJeg er for nylig igen blevet medlem af DPHS og kigger derfor rundt på hjemmesiden med interesse. Der er flere forespørgsler i Forum som ikke synes at være besvaret. Kan det være rigtigt? Den aktuelle kan jeg godt give et bud på. Det drejer sig om en henvendelse fra Danmark til Norge om en pakke, der er sendt som en almindelig pakke uden postopkrævning. Postvæsenet i Norge har alligevel villet opkræve et beløb hos modtageren og det danske postkontor spørger så postkontoret i Grimstad hvordan det kan være. Det kan være at modtageren har nægtet modtagelse og at afsenderen så bliver spurgt hvad der skal ske. Skal pakken retur? Det kan også være at modtageren har accepteret at betale men så efterfølgende har spurgt afsender hvad meningen var. Sådanne forespørgsler bliver senere typisk sendt på en forespørgselsformular og portoen for en sådan er portoen for en tilsvarende brevforsendelse på tidspunktet – her 10 øre til Norge. Forespørgslen bliver fremsendt i en postsagskonvolut portofrit.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.