Svar til: Jernbanestempler fra 1880’erne

Webmaster
Gæst

Havde vi haft denne tråd da Vagn Jensen stadig var blandt os, så havde vi sikkert fået en meget klar tilkendegivelse af, hvad Vagn mente om disse stempler. Jeg har selv en del breve i mit materiale fra Vejle og Omegn og i de talrige diskussioner jeg har haft med Vagn om netop oval-stemplerne, så har jeg aldrig formået at rokke hans stålsatte mening. Tilfældigheder – tilfældigheder !!

Vagns hovedargument var altid: Hvorfor har stationen ikke brugt deres normale dagstempel, som de burde have gjort. Ovalstemplerne er brug i hast og helt tilfældigt. De er tiltænkt fragtbreve og det eneste sted, hvor Vagn vaklede lidt var ovalstempler på de jyske “grise-breve”. Ja – det kaldte han de breve der fulgt med de grise der skulle til slagtning.

Om der er tale om kuriositeter, tilfældigheder eller systematisk brug af ovalstempler på almindelige brevforsendelser skal jeg ikke kloge mig yderligere på, men jeg vil gerne bakke Vilhelm og andre interesserede op, såfremt der er stemning for at lave noget dataindsamling via vores hjemmeside. Vi har faciliteterne her på hjemmesiden, så der er blot om at tilkendegive tilstrækkelig bred interesse.

M.v.h.
Morten Pieper