Svar til: Formular B61 'Skyldig Porto'

Toke Nørby
Gæst

Kim,
Din “skyldig porto” formular har nummer “B 61. 9/28”, som betyder, at den er implementeret i september 1928. Du burde kunne se en omtale af den i referaterne fra postmestermøderne i 1928 (postmuseet). Her er som regel oplysninger om baggrunden for nye tiltag af den slags og det er ikke altid OM bringer oplysninger om dem, hvis ikke det har almen interesse. Det er en anden formular end debetsedlen og som jeg læser det (teksten i posthistorisk leksikon er her identisk med teksten i Henrik Selsøes gamle posthistoriske leksikon) , lavede man een “skyldig porto”-seddel for hvert brev af slagsen, man stødte på og senere overførte man flere (dages?) sådanne sedlers beløb til en debetseddel til afsenderen af de underfrankerede breve. Om det var sammen med den almindelige afregning for “modtager betaler portoen”-breve aner jeg ikke.

“Skyldig Porto”-sedlerne blev givetvis senere udleveret til afsenderen af brevene som kunne bruge dem som bilag. Ellers kan jeg ikke se grund til at sætte portomærker på. Den, der sandsynligvis ved mere om denne formular, er Carl Jørgensen: <bcr4733@vip.cybercity.dk>
Mvh
Toke