Detaljer: Udgivet: 2009
Sprog: Dansk
ISBN 978-87-993660-0-2
Forhandling:Kjøbenhavns Philatelist Klub
Pris: 285 kr.
Dette er titlen på en ny bog af Søren Chr. Jensen. Bogen omhandler H.H. Thieles Bogtrykkeri fra 1770-1936. Dette trykkeri var – som bekendt – helt centralt i dansk filateli, idet man her trykte de danske frimærker fra 1851 til 1933 – inklusiv posthusene. Plovmændene henviser til 500-kr.-sedlerne, idet trykkeriet også trykte pengesedler for Nationalbanken.
Bogen gennemgår trykkeriet historie og Thiele slægten, som grundlagde trykkeriet. Man følger indretning og placering af trykkeriet gennem dets historie. Selvfølgelig omtales grundigt trykningen af de første frimærker og senere skillingsog øremærker. Trykkemaskiner, prikningsmaskiner (til perforering af frimærkerne), sværte og gummiering forklares i detaljer. Helsager, papir og papirkontrol, vandmærker, alt dette og meget mere er der også plads til.
Efter århundredskiftet producerede trykkeriet Våbentypen og de nye kongemærker, og de mange provisoriske overtryk, som får en grundig overhaling, idet forfatteren mener, de fleste var ganske unødvendige og kun lavet til glæde for samlerne.
Søren Chr. Jensen skriver mest veloplagt i afsnittet om de isolerede omvendte rammer i de tofarvede, idet han her fremsætter fremsætter en ny teori om disse, nemlig at disse ikke var tilfældigheder, som de hidtil har været beskrevet, men en måde til at holde styr på oplag og betalinger inden for et givet finansår. Argumentationen virker overbevisende for en ikke-kender af området.
Sluttelig følges trykkeriet under dets vanskelige økonomiske forhold i 20erne til endelig likvidation, idet først seddelproduktionen og senere frimærketrykningen forsvinder, da postetaten beslutter sig for selv at trykke og investere i den nye teknik, stålstikket, specielt efter megen kritik af serien med kongemærkerne, som blev Thieles sidste produktion.
Bogen hører til absolut basisviden for seriøse samlere og nødvendig for forståelsen af typer, undertyper og varianter, som i AFA katalogerne blot optræder som forskellige numre. Enhver posthistoriker kan her hente megen nyttig viden og for ikkesamlere demonstreres klart, at trykningen af et frimærke er en vanskelig og teknisk meget krævende udfordring.
Bogen er måske mest en fremstilling af et væsentligt stykke dansk kulturhistorie om de først 80 års danske frimærker og deres fremstilling. Bør stå på enhver samlers boghylde.